Yahoo wil af van Bing-deal met Microsoft

Het samenwerkende zoekplatform van Yahoo en Bing levert geen verbetering op voor Yahoo en CEO Marissa Mayer zou daarom een manier zoeken om het contract met Microsoft te beëindigen.

Yahoo zoekt stilletjes naar een manier om van zijn overeenkomst met Microsoft af te komen, meldt de Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen. Drie jaar geleden sloot Yahoo een deal met Microsoft voor een periode van tien jaar en over twee jaar is er een opt-out mogelijk.

Yahoo-Bing-Network

Yahoo-CEO Marissa Mayer is al sinds haar aantreden kritisch over de zoekovereenkomst met Bing die niet oplevert wat er van tevoren was verwacht. Ze zou daarom al sinds vorig jaar de overeenkomst met Microsoft willen beëindigen. Officieel stellen zowel Yahoo als Microsoft dat de samenwerking van de twee bedrijven belangrijk is en ze ermee door willen gaan.

Yahoo zakt in met Bing

Yahoo werkt in zijn zoekdienst samen met Bing om resultaten te delen en zo de advertentie-inkomsten te vergroten. Yahoo geeft nu advertenties van Bing weer. Maar de samenwerking heeft nog niet opgeleverd wat de twee ervan verwachtten: het aandeel van beide partijen in de zoekmarkt is sinds 2010 niet echt veranderd.

Erger nog, de WSJ meldt dat de inkomsten per zoekopdracht bij Yahoo zijn gedaald vergeleken met de tijd dat Yahoo zijn eigen zoek- en advertentieplatform draaide. Microsoft garandeert Yahoo daarom inkomsten per zoekopdracht in de opstartperiode, zodat Yahoo er niet op achteruit gaat. Dit aspect van het contract is net voor een jaar verlengd.

Als de inkomsten per zoekopdracht onder een bepaald niveau dalen, kan Yahoo het contract beëindigen, maar volgens de WSJ is dat niveau niet bereikt. De inkomsten per opdracht lijken zelfs licht te stijgen, dus dit is volgens de bronnen van de krant geen uitweg voor Mayer om het contract te beëindigen.

Meer over metatags