Wat is Keyword Density ?

De definitie voor Keyword Density is: 

De procentuele dichtheid van een bepaald trefwoord of trefwoord combinatie op een pagina, berekent door de frequentie van dat trefwoord op de pagina te delen door het totaal aantal woorden op die pagina.

Dat zegt nog niet zoveel dus we beginnen met het woord Keyword Density. Vrij vertaald is dit trefwoord of zoekwoord dichtheid. Iedere pagina van een website bevat (als het goed is) tekst. Woorden en zinnen die de bezoeker bijvoorbeeld uitleg geven over een onderwerp. Om een bepaald onderwerp te beschrijven gebruik je woorden die beschrijvend zijn. Zo gaat deze pagina over keyword density en dus komt dat woord en diverse variaties van dit woord op deze pagina voor.

En op die manier kan je dan een wiskundige berekening maken:

Totaal aantal woorden op 1 pagina / gedeeld door het trefwoord = Keyword Density
Voorbeeld:
100 woorden op 1 webpagina / 1 keer 1 trefwoord = 1,0% Keyword Density
200 woorden op 1 webpagina / 8 keer 1 trefwoord = 4,0% Keyword Density
500 woorden op 1 webpagina / 12 keer 1 trefwoord = 2,4% Keyword Density

 

Als gemiddelde kan je dan aanhouden dat de density tussen de 2% en 8% moet liggen maar pas op: het moet wel normale leesbare tekst blijven. Want een density van bijvoorbeeld 10% wil zeggen dat in iedere zin een bepaald keyword moet voorkomen. En dat zorgt voor onleesbare tekst. Het is dus een gemiddelde, een advies. Stop je tekst dus niet te vol met 1 trefwoord want dat wordt door de zoekmachines gezien als keyword stuffing of keyword spam en dat mag dus niet.

Keyword Density op 1 webpagina

De keyword density heeft betrekking op 1 pagina van je website en dus niet op de hele website. Een hoge keyword density kan uiteindelijk weer invloed hebben op de ranking van een webpagina in de zoekresultaten. Stel jezelfd de vraag of een woord waarop je gevonden wilt worden eigenlijk wel in de tekst voorkomt. Je zal dus voor iedere pagina van je  website moeten vaststellen of de relevante trefwoorden ook wel in je eigen tekst voorkomen.

Keyword Density Algoritme

De dichtheid wordt bepaald door een algoritme van de diverse zoekmachines. De spiders van de zoekmachines kijken naar alle woorden in o.a:

  • De domeinnaam
  • Url
  • Metatags
  • Title tag
  • Alternate text tag voor afbeeldingen
  • Links (interne en externe)
  • Header tags met name <h1> & <h2> en vetgedrukte teksten met behulp van een <strong> of <b> html beschrijving zullen hierbij relatief zwaarder mee wegen dan andere tekstdelen.

Dus wil je gevonden worden op de woorden “pc, verkoop, Amersfoort” dan moeten deze woorden wel in de tekst voorkomen, op een zo natuurlijk mogelijke manier met een juiste density. Schrijf nooit teksten met zoveel mogelijk zoekwoorden maar schrijf makkelijk leesbare teksten. Een beetje optimaliseren van de tekst kan geen kwaad, sterker nog, het is de manier op een woord of meerdere woorden natuurlijk te verwerken. Maar maak er geen onleesbaar verhaal van!

Keyword density filter

De algoritmes van de diverse zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing trekken de conclusie dat wanneer er een relatief hoge keyword density aanwezig is op een pagina, die pagina relevant zal zijn voor dat trefwoord. Daardoor zal die pagina ook weer hoger in de resultaten pagina (SERP) terecht komt.

15-Light-Bulb-iconOp deze manier lijkt het dus eenvoudig om hoger in de resultaten te komen door een webpagina vol te stoppen met eenzelfde woord of combinatie van woorden. Maar ja, dat is zoekmachine spam, keyword stuffing en dat is niet toegestaan. Daarom hebben alle zoekmachines keyword density filters, waarbij gecontroleerd wordt of een woord op een natuurlijke wijze terug komt op een pagina.

 

Je hebt teksten geschreven en hier en daar woorden verwerkt die voor jou belangrijk zijn. Denk er aan dat je bij deze zoekwoord optimalisatie ook verschillende woorden kunt gebruiken, bijvoorbeeld synoniemen.

Aanmelden & Gevonden Worden

Betaalde aanmelding en gratis hulp.

Er bestaan een hoop misverstanden over het aanmelden van een website bij de zoekmachines. Het enkel en alleen aanmelden bij de bekende zoekmachine Google heeft eigenlijk geen nut omdat Google weer kijkt bij andere zoekmachines, websites en natuurlijk sociale media om te zien hoe je vermelding of ranking daar is. Het is dus belangrijk dat je site op meerdere plekken “vindbaar” is.

Kies daarom voor een compleet en veilig pakket van Metatags !

Gratis website Aanmelden bij de ZoekmachinesMetatags Aanmelden Zoekmachines NL pakketaanmelden-euMetatags Aanmelden Zoekmachines Wereld pakket

Meer over metatags