Wat is CTR – Click through ratio

CTR oftewel Click Through Ratio is een kreet die is ontstaan in de tijd van de banners. Het is het aantal klikken op een banner of bijvoorbeeld een tekst-link, afgezet tegen het aantal views uitgedrukt in procenten.

En views zijn het aantal keer dat een pagina door iemand is bekeken. Het kan dus zijn dat 1 persoon 1 pagina meerdere keren bekijkt.

views : kliks = % CTR

Stel je hebt een banner op een pagina gezet en deze pagina heeft 750 views per dag. De banner wordt dus 750 keer getoond.  Als er uiteindelijk 75 keer op de banner geklikt wordt is de Click Through Ratio 10% (750 : 75).

En uiteraard is er dan ook nog een CTR per unieke bezoeker. Want 1 bezoeker kan je banner meerdere keren aanklikken.

CTR en Zoekmachines

De afkorting CTR heeft vervolgens ook zijn weg gevonden naar de zoekmachines en de organische resultaten. Dat zijn dus de normale resultaten bij de zoekmachines. De drie grote zoekmachines Google, Yahoo! en Bing meten de CTR van alle opgegeven zoektermen. Deze zoekmachines willen alleen de meest relevante zoek-resultaten weergeven. De CTR geeft een indicatie welke websites relevant zijn bij bepaalde zoektermen. Hoe meer men op een link klikt , hoe relevanter de pagina, hoe hoger de ranking zal worden.

 

zoekmachine-metatags

 

Zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing nemen de metatags 1-op-1 over. Mensen zoeken namelijk met

  • (A) trefwoorden, als resultaat komt dan de
  • (B) titel in beeld met daaronder de
  • (C) description meta tag.

Die kans wil je dus niet laten liggen! Want een wervende, pakkende tekst zal zorgen voor meer kliks. Door te zorgen voor een pakkende en wervende titel samen met een relevante omschrijving heb je invloed op het klik-gedrag.

Door een betere en wervende tekst zullen ook meer mensen je vermelding aanklikken en dat geeft een hogere CTR. En laat dat nou weer verschrikkelijk belangrijk zijn voor je ranking en conversie! Je kunt de description tag dus commercieel gebruiken.

 goede titel + goede description tag = meer kliks = betere CTR -> hogere ranking

Maak van je description tag en pakkende wervende beschrijvende zin. Want zeg nou zelf, wat zou jij als eerste aanklikken?

” Onze homepage “

of

” Banketbakker Jansen voor al uw luxe gebak en bruidstaarten – Gratis bezorging “

Hoe beter de CTR is hoe hoger je site komt te staan in de zoekmachines. En hoe hoger je site staat des te meer bezoekers je krijgt. En dan kom je bijna vanzelf in een positieve spiraal terecht. Wist je dat ruim 42% sowieso op het bovenste resultaat klikt bij de zoekmachines ? En meer dan de helft op de eerste of de 2de vermelding bij de zoekresultaten ?

ctr-serp-invloed

Laat deze kans niet liggen en zorg ervoor dat iedere pagina een relevante titel en relevante meta description tag heeft.

 

Aanmelden & Gevonden Worden

Betaalde aanmelding en gratis hulp.

Er bestaan een hoop misverstanden over het aanmelden van een website bij de zoekmachines. Het enkel en alleen aanmelden bij de bekende zoekmachine Google heeft eigenlijk geen nut omdat Google weer kijkt bij andere zoekmachines, websites en natuurlijk sociale media om te zien hoe je vermelding of ranking daar is. Het is dus belangrijk dat je site op meerdere plekken “vindbaar” is.

Kies daarom voor een compleet en veilig pakket van Metatags !

Gratis website Aanmelden bij de ZoekmachinesMetatags Aanmelden Zoekmachines NL pakketaanmelden-euMetatags Aanmelden Zoekmachines Wereld pakket

Meer over metatags