Stap 12 – Bouw aan een netwerk

Bouw aan een netwerk. Maak gebruik van een fatsoenlijk email-lijst systeem. Niet gaan spammen maar wel de mogelijkheid bieden voor gebruikers om zich te abonneren op een nieuwsbrief. Gebruik technieken zoals “tell-a-friend” of het versturen van e-cards.

bouw_aan_een_netwerk

Een veel gemaakte fout is inzakkende-nieuwsbrieven. Je begint er enthousiast aan, iedere week wat nieuws. Maar na verloop van tijd zakt het in en kom je erachter dat de laatste nieuwsbrief 4 maanden geleden verzonden is. Kies dan eerder voor een maandelijkse nieuwsbrief als je zeker weet dat er iets relevants te melden is. Neem een communicatie bureau in de arm om periodiek alles voor je te verzorgen. Jij bent ondernemer en dus waarschijnlijk geen nieuwsbrieven schrijver van beroep.

Denk vanuit de klant!

Verplaats je zich in de schoenen van de klant. Wat willen zij weten, wat willen zij lezen. Jouw website is geen brochure! Een bezoeker die op de website komt via de zoekmachines komt niet kijken naar jouw website maar zocht een antwoord op zijn of haar vraag. Doe actief mee aan nieuwsgroepen en forums. Niet om je site te promoten (dat is spam) maar om te leren en te luisteren en zo een netwerk op te bouwen. Betrek hierin ook de sociale media zoals Facebook en Twitter.

Stap 13 – Bestudeer de logfile’s

 

Overige Stappen

Meer over metatags