Google Penguin 2.0 release – de eerste slachtoffers?

2-0-penguinGoogle is 22 maart begonnen met het uitbrengen van de anti-spam algoritme met de naam Penguin 2.0 Deze update is vooral gericht op Amerikaans-Engelse websites en zal ik de komende tijd uitgerold worden naar alle andere talen die gebruikt worden door Google. De invloed van Pengiun zal verschillen per taal omdat webspam in bepaalde talen meer voorkomt als dus Matt Cutts.

Dit is de vierde Penguin update die Google de afgelopen tijd gedaan heeft. De afgelopen dagen zijn diverse onderzoekers in de VS al druk geweest met het bijhouden van resultaten. Ook zijn er nu de eerste resultaten van deze metingen en kunnen we zien we de eerste “slachtoffers” zijn. Dit geeft een goed beeld van wat we kunnen verwachten in Nederland.

Samengevat bevatten de meeste lijsten: porno website, gok en game site maar ook bekende namen zoals Dish.com en the Salvation Army (Dish is een beetje vergelijkbaar met Ziggo en Salvation Army is het Leger des Heils).

Het Amerikaanse bedrijf SearchMetrics heeft een voorlopige lijst uitgebracht met verliezers. Er is gebruik gemaakt van de zogenaamde “SEO Visibility benchmark”. Dit is een methode die kijkt of de website pagina’s van een bedrijf zichtbaar zijn als er op bepaalde steekwoorden wordt gezocht.

Hieronder de lijst van de grootste Penguin 2.0 verliezers:

penguin-losers-searchmetrics

Klik aan om te vergroten

 

Marcus Tober, de oprichter van SearchMetrics, schrijft in zijn blog dat de gevolgen van de Penguin update kleiner zijn dan verwacht.

Op heel veel forums is een discussie ontstaan over de manier waarop google webspam aanpakt. Nog steeds staan er blackhat websites bovenaan de zoek resultaten. Dit soort sites bevatten vaak niet veel meer dan 1 pagina vol met links en (google) ads. De discussie richt zich op de vraag of het straffen van webspam de juiste oplossing is. Is het misschien beter om bedrijven die het netjes doen te belonen voor goed gedrag?

Meer over metatags