Google zet mobielvriendelijke websites binnenkort hoger in zoekresultaten

Google gaat vanaf 21 april mobielvriendelijke websites hoger in de zoekresultaten zetten. Dat geldt voor alle talen wereldwijd. De maatregel zal volgens het bedrijf een ‘grote impact’ hebben. Het label ‘mobiel vriendelijk’, dat eind vorig jaar bij een aantal mensen getest werd, wordt dan namelijk een belangrijke factor voor het ranking signaal.

Mobielvriendelijk wil zeggen geoptimaliseerd voor smartphones en tablets. Dat kunnen speciaal voor mobiel ontwikkelde pagina’s zijn en sites met responsive design, die mee-schalen al naar gelang het gebruikte scherm. Ook informatie van apps wordt meegewogen.

 

google_com_webmasters_tools_mobile-friendly_themetatagscompany_nl

 

Een echte mobiele website, voor mobieltjes, gaat uit van ander gedrag en “aanklikken met je duim”.

Local search begint bijvoorbeeld op een iPhone, praten tegen je google app, zoek lokaal (stel even je zoekt een Grieks restaurant) en je krijgt vervolgens als 1 van de resultaten een mobiele website met informatie zoals – wat is het menu, – zijn we open, – route, -reserveren

Allemaal klik-met-de-duim opties die je nooit met responsive kan maken. Als je een website laat aansluiten bij het gedrag van de (potentiële) klant zal je een veel hogere conversie kunnen krijgen.

Een leuke blog over dit onderwerp is:  “Waarom responsive niet werkt: blind staren op content en functionaliteit vergeten
In deze tijd moet je gewoon een responsive website EN een mobiele website hebben

In het verleden keken Google-algoritmen vooral naar de zichtbaarheid van mobiele sites, maar nu is mobiel een voorwaarde voor een hogere ranking.

Meer over metatags