Mobiele metatags voor de Smartphone

Mobiele metatags kunnen worden geïntegreerd in de mobiele-geoptimaliseerde HTML-documenten om het document te identificeren als “gemaakt voor mobiel ‘.

Wij hebben een aantal gangbare mobiele metatags en hun interpretaties voor mobiele browsers, mobiele zoekmachine spiders en robots op een rijtje gezet.

 

De MobileOptimized metatag

Microsoft is de uitvinder van deze MobileOptimized metatag die de lay-out breedte voor mobiele opmaak weergeeft in Internet Explorer Mobile (dat wil zeggen Pocket IE).

Voorbeeld van de MobileOptimized metatag:

<meta name="MobileOptimized" content="width" />

Sommige niet-MS mobiele browsers gebruiken deze tag om het gebruik van single column lay-outs af te dwingen. Mobiele browsers en mobiele zoekmachine spiders maken ook gebruik van deze META-tag om mobiele-geoptimaliseerde HTML te identificeren.

De HandheldFriendly metatag

De HandheldFriendly META-tag werd oorspronkelijk gesteund door AvantGo mobiele browsers in Palm-apparaten om mobiele-geoptimaliseerde content te identificeren.

Vandaag de dag wordt deze tag algemeen geïnterpreteerd door mobiele browsers en spinnen als een indicator van de mobiele opmaak en een richtlijn om het web document weer te geven zonder het te schalen.

De waarde van deze metatag is “true” voor de mobiele opmaak en “false” voor desktop-geoptimaliseerde HTML.

Voorbeeld van de HandheldFriendly metatag:

<meta name="HandheldFriendly" content="true" />

De ViewPort metatag

Veel smartphone browsers schalen webpagina’s tot een breed “viewport width”, deze is geschikt voor het weergeven van desktop-geoptimaliseerde opmaak.

Met deze browsers kan de gebruiker in-en uitzoomen van geschaalde webpagina’s. Bijvoorbeeld, Opera Mobile maakt gebruik van een standaard viewport breedte van 850 pixels, de iPhone maakt gebruik van een standaard breedte van 980 pixels.

De Viewport META-tag regelt de logische afmetingen en het schalen van de browser viewport venster in vele smartphone browsers, waaronder Safari Mobile voor de iPhone, Android-browser, de browser webOS in Palm Pre en Pixi apparaten, Opera Mini, Opera Mobile en BlackBerry browsers.

Het plaatsen van de Viewport metatag geeft aan dat de document opmaak is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

Voorbeeld van de Viewport metatag:

<meta name="viewport" content="width=240,user-scalable=no" />

Dit is een vereenvoudigde versie van de Viewport tag die de browser viewport breedte maximaal op 240 pixels zet zorgt ervoor dat de gebruiker schaling de inhoud niet kan schalen.

<meta name="viewport" content="width=240, height=320, user-scalable=yes, initial-scale=2.5, maximum-scale=5.0, minimum-scale=1.0" />

De inhoud waardes van de Viewport META-tag worden door komma’s gescheiden en bevatten een lijst met richtlijnen en hun waarden.

Viewport-Metatag Waarde in het voorbeeld Omschrijving
width width=320
width=device-width
Logische breedte van de viewport, in pixels. De speciale device-width waarde geeft aan dat de viewport breedte de scherm breedte van het apparaat moet worden.
height height=480
height=device-height
Logische hoogte van de viewport, in pixels. De speciale device-height waarde geeft aan dat de viewport hoogte de scherm hoogte van het apparaat moet worden.
user-scalable user-scalable=no Geeft aan of de gebruiker kan in-en uitzoomen van de viewport, de weergave van een webpagina kan schalen. Mogelijke waarden zijn yes of no.
initial-scale initial-scale=2.0 Stelt de eerste schaling of uitzoom factor (of multiplier) in en kan worden gebruikt voor het bekijken van een webpagina. Een waarde van 1,0 toont een ongeschaald webdocument.
maximum-scale maximum-scale=2.5 Stelt voor de gebruiker een maximale limiet voor het schalen en zoomen van een webpagina. Waarden zijn numeriek en kunnen van 0,25 tot 10,0 lopen.
minimum-scale minimum-scale=0.5 Beperkt de gebruiker tot een een minimum voor het vergroten of inzoomen op een webpagina. Waarden zijn numeriek en kunnen van 0,25 tot 10,0.

 

Metatags – Waar te plaatsen ?

Zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing maken actief gebruik van metatags. Een mobiele website heeft uiteraard eigen SEO toepassingen, mede vanwege local search.

Aanmelden & Gevonden Worden

Betaalde aanmelding en gratis hulp.

Er bestaan een hoop misverstanden over het aanmelden van een website bij de zoekmachines. Het enkel en alleen aanmelden bij de bekende zoekmachine Google heeft eigenlijk geen nut omdat Google weer kijkt bij andere zoekmachines, websites en natuurlijk sociale media om te zien hoe je vermelding of ranking daar is. Het is dus belangrijk dat je site op meerdere plekken “vindbaar” is.

Kies daarom voor een compleet en veilig pakket van Metatags !

Gratis website Aanmelden bij de ZoekmachinesMetatags Aanmelden Zoekmachines NL pakketaanmelden-euMetatags Aanmelden Zoekmachines Wereld pakket

Meer over metatags