Wat is de Google meta name original-source

Google News doorzoekt dagelijks tien duizenden artikelen en neemt deze in de Google index op. Echter zijn niet al die artikelen origineel. Google raadt daarom uitgevers aan om een 2-tal metatags te plaatsen in de broncode om zo te kunnen zien wie de uitgever en wie de schrijver is van het originele artikel.

  1. Google meta name syndication-source
  2. Google meta name original-source

Ere wie ere toekomt

Zowel bijvoorbeeld makers van online kranten, uitgevers en lezers hebben er belang bij dat een journalist de erkenning krijgt voor het werk dat hij of zij gedaan heeft. Dat kan bijzonder lastig zijn omdat nieuws zich tegenwoordig heel snel  verspreidt en en het niet altijd duidelijk is wie als eerste de tekst heeft geschreven. Daarom is Google begonnen met een tweetal nieuwe metatags: syndication-source en original-source.

Deze metatags hebben ieder een verschillend doel, maar beide willen de uitgever en/of schrijver van een online artikel de erkenning geven die ze verdienen. We zullen uitleggen hoe je deze metatags kunt gebruiken.

Voorbeeld van de Google meta name original-source

<meta name="original-source" content="http://www.voorbeeld.nl/overval.html">

De original-source metatag geeft de URL aan die als allereerste over een nieuwsfeit berichtte. Op die manier krijgt de journalist die als eerste over een nieuwsfeit berichtte de waardering hiervoor. Uiteraard is het soms niet duidelijk wie bij een groot ongeluk of belangrijke politieke ontwikkeling echt de eerste was met het nieuws. Maar de bedoeling van deze metatag is om journalisten die zelf een artikel schrijven hoger te waarderen dan mensen die iets overschrijven.

In beide gevallen is het uiteraard toegestaan om gewoon naar je eigen URL te linken. Ook kunnen er 2 of meer originele bronnen zijn van een artikel. Zo zal bijvoorbeeld bij een kabinetscrisis een online uitgever zoals de Telegraaf de hele dag meerdere nieuwe nieuwsberichten plaatsen. Als je niet zeker weet naar welke pagina je dan moet linken, verwijs dan in ieder geval naar de URL van de website. In dit voorbeeld zou het er dan zo uit zien:

<meta name="original-source" content="http://www.telegraaf.nl">

Op dit moment kan de spider van Google deze beide metatags al uitlezen maar worden ze nog niet gebruikt voor de ranking. Google wil eerst graag zien dat meer websites ook deze metatags gaan gebruiken.

Veel gestelde vraag over deze nieuwe Google metatags

Google heeft gemeend dat dit echt iets anders is en dat er behoefte is aan een aparte metatag. Hoe meer mensen juiste en relevante metadata in hun pagina’s opnemen, des te beter het web zal worden !

Bekijk ook de informatie over de Google meta name syndication-source

Uiteraard moet je de metatags op alle pagina’s plaatsen, dus niet alleen op de eerste index pagina. Zorg er wel voor dat iedere pagina zijn eigen relevante tags krijgt, met trefwoorden en begrippen die betrekking hebben op de inhoud. Het lijkt misschien veel werk om voor iedere pagina aparte metatags te verzinnen maar je zult zien dat het werkt.

Hoe lang het vervolgens duurt voordat Google de informatie uit de metatags overneemt is moeilijk te zeggen. Google spidert je website sneller naarmate je website actueel is, vaak nieuwe informatie heeft, nieuwe pagina’s en ook inkomende links hier naar toe tellen weer mee. Er zijn websites die Google maar 1 keer in het kwartaal zal spideren maar bijvoorbeeld nieuwswebsites komen vaak binnen een minuut al in de index voor. Hoe lang het duurt voordat metatags verschijnen in Google is dus moeilijk te zeggen maar reken op een paar weken voor een gemiddelde website.

Meer over Google en Metatags

Lees meer over hoe Google omgaat met je metatags, hoe je je kan aanmelden en welke speciale metatags Google zelf gebruikt.

Aanmelden & Gevonden Worden

Betaalde aanmelding en gratis hulp.

Er bestaan een hoop misverstanden over het aanmelden van een website bij de zoekmachines. Het enkel en alleen aanmelden bij de bekende zoekmachine Google heeft eigenlijk geen nut omdat Google weer kijkt bij andere zoekmachines, websites en natuurlijk sociale media om te zien hoe je vermelding of ranking daar is. Het is dus belangrijk dat je site op meerdere plekken “vindbaar” is.

Kies daarom voor een compleet en veilig pakket van Metatags !

Gratis website Aanmelden bij de ZoekmachinesMetatags Aanmelden Zoekmachines NL pakketaanmelden-euMetatags Aanmelden Zoekmachines Wereld pakket

Meer over metatags