Facebook Share en Meta name = medium_type

Als je inhoud wilt delen via Facebook kun je dit het eenvoudigst doen via de knop Share of in het Nederlands Delen.

Als je gebruikt maakt van Facebook Share kan je met behulp van je metatags invloed uitoefenen op de weergave van je Facebook Share knop.

 

 

Specificeer het juiste “medium_type” als je meer dan alleen tekst wilt delen.

Geef ook het type inhoud dat je wilt delen:

<meta name="medium" content="medium_type" />

Je kunt gebruik maken van de volgende standaard waardes voor “medium_type”:

  • audio
  • image
  • video
  • news
  • blog
  • mult  ( staat voor multimedia )

<meta name="medium" content="audio"><meta name="medium" content="image"><meta name="medium" content="video"><meta name="medium" content="news"><meta name="medium" content="blog"><meta name="medium" content="mult">

Specificeer de Meta Multimedia Tags

Facebook Share gaat uit van een standaard en dat is dat de pagina die je wilt delen een complete web pagina is. Als je alleen bijvoorbeeld een audio of flash bestand wilt delen, of dit bijvoorbeeld als een inline frame in Facebook wilt plaatsen, dan moet je een metatag gebruiken om aan te geven wat voor inhoud het precies is.

De beste manier om video en media bestanden te delen is door een URL te maken die direct naar de juiste webpagina verwijst. Deze pagina moet uiteraard complete basis metatags hebben, de title, description en image_src samen met nog de volgende metatags:

Audio (verplicht)
<meta name="title" content="page_title" />
<meta name="description" content="audio_description" />
<link rel="image_src" href="audio_image_src url (eg. album art)" />
<link rel="audio_src" href="audio_src url" />
<meta name="audio_type" content="Content-Type header field" />

Audio (optioneel)
<meta name="audio_title" content="audio_title (eg. song name)" />
<meta name="audio_artist" content="audio_artist_name" />
<meta name="audio_album" content="audio_album_name" />

Flash (verplicht)

Wil je een Flash bestand gebruiken in Facebook Share, gebruik dan ook de volgende metatags:

<meta name="title" content="video_title" />
<meta name="description" content="video_description" />
<link rel="image_src" href="video_screenshot_image_src url" />
<link rel="video_src" href="video_src url"/>
<meta name="video_height" content="video_height" />
<meta name="video_width" content="video_width" />
<meta name="video_type" content="application/x-shockwave-flash" />

Extra uitleg:

  • image_src – URL naar de thumbnail. Max grootte is 130×110 pixels. Afbeeldingen worden geresized
  • video_src – URL naar de embedded video file
  • video_height – maximale hoogte – height is 280px
  • video_width – maximale breedte – width is 420px
  • video_type – specificeer de zogenaamde content type of MIME type van het video bestand
  • Voor Flash inhoud, gebruik “application/x-shockwave-flash”

Let er op dat Facebook alleen video in het SWF formaat ondersteunt. Om video’s in te kunnen voegen in jouw persoonlijke Facebook moet Facebook eerst toestemming geven.  Om jouw pagina’s te laten white-listen stuur je een verzoek naar Facebook.

Video voorbeeld

Hier is een voorbeeld van een embedded Flash video:

<embed src="http://www.testdomein.nl/player.swf"
flashvars="video_id=123456789" width="300" height="200"
type="application/x-shockwave-flash" />

In dit voorbeeld zou de complete metadata als volgt zijn:

<link rel="video_src" href="http://www.testdomein.nl/player.swf?video_id=1234"/>
<meta name="video_height" content="200" />
<meta name="video_width" content="300" />
<meta name="video_type" content="application/x-shockwave-flash" />

Verbergen van de Share Action Balk

Als iemand op de Share knop klikt wordt de bezoeker geredirect naar jouw pagina. Maar bovenaan de website verschijnt een kleine balk. Deze Facebook balk is er om nog meer delen te promoten. Wil je deze balk nu niet, zet dan het volgende stukje javascript code in je pagina:

<script type="text/javascript">
if (top.location != location)
{ top.location.href = document.location.href; }
</script>

 

Metatags – Waar te plaatsen ?

Niet alleen Facebook maar ook zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing maken actief gebruik van je metatags. Uiteraard mag je de metatags op alle pagina’s plaatsen, dus niet alleen de eerste index. Zorg er wel voor dat iedere pagina zijn eigen relevante tags krijgt, met zoekwoorden en begrippen die betrekking hebben op de inhoud. Het lijkt misschien veel werk om voor iedere pagina aparte metatags te verzinnen maar je zult zien dat het werkt. Gebruik Metatags voor het aanmelden bij de zoekmachines.

Aanmelden & Gevonden Worden

Betaalde aanmelding en gratis hulp.

Er bestaan een hoop misverstanden over het aanmelden van een website bij de zoekmachines. Het enkel en alleen aanmelden bij de bekende zoekmachine Google heeft eigenlijk geen nut omdat Google weer kijkt bij andere zoekmachines, websites en natuurlijk sociale media om te zien hoe je vermelding of ranking daar is. Het is dus belangrijk dat je site op meerdere plekken “vindbaar” is.

Kies daarom voor een compleet en veilig pakket van Metatags !

Gratis website Aanmelden bij de ZoekmachinesMetatags Aanmelden Zoekmachines NL pakketaanmelden-euMetatags Aanmelden Zoekmachines Wereld pakket

Meer over metatags