Facebook Meta Property & het Open Graph Protocol

Het Open Graph Protocol stelt je in staat om je webpagina te koppelen met Facebook. Op dit moment kan je een koppeling leggen met zoals Facebook het noemt “real-world things” zoals films, sport-teams, BN-ners of bijvoorbeeld een restaurant.

Door de Open Graph tags toe te voegen aan je normale website pagina’s maak je er eigenlijk een Facebook pagina van. Dat wil zeggen dat als iemand de “Like” knop aanklikt er een koppeling komt tussen jouw website en de facebook-gebruiker. Jouw website pagina verschijnt dan in de lijst van “Likes and Interests”. Daarna werken automatisch functies zoals site-search en advertenties op basis van de inhoud.

De metatags die je middels het Open Graph Protocol kunt definiëren bepalen hoe je website uiteindelijk getoond wordt op Facebook.

open-graph

Hoe maak je van je website Facebook Graph Objects

Door de Facebook Graph Objects metatags toe te voegen aan je website kan je precies bepalen hoe een pagina getoond word. Hoe meer metatags je invult hoe beter je pagina’s op Facebook komen te staan.

Een voorbeeld van een film-pagina:

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"
xmlns:og="http://ogp.me/ns#" xmlns:fb="http://www.facebook.com/2008/fbml">
<head>
<title>The Rock (1996)</title>
<meta property="og:title" content="The Rock"/>
<meta property="og:type" content="movie"/>
<meta property="og:url" content="http://www.imdb.com/title/tt0117500/"/>
<meta property="og:image" content="http://ia.media-imdb.com/rock.jpg"/>
<meta property="og:site_name" content="IMDb"/>
<meta property="fb:admins" content="USER_ID"/>
<meta property="og:description" content="A group of U.S. Marines, under command of a renegade general, take over Alcatraz and threaten San Francisco Bay with biological weapons."/>
... </head>
... </html>

Het Open Graph protocol is een metatag opgebouwd uit 4 stukken:

  • og:title – de title van het object, in dit voorbeeld “The Rock”.
  • og:type – het type object, een film is in dit geval “movie”.
  • og:image – De URL van een afbeelding die bij het object hoort.
  • og:url – De zogenaamde canonical URL van het object.

En als aanvulling daarop een metatag voor een verplicht veld:

  • fb:app_id – een Facebook Platform applicatie ID

Verder adviseert Facebook het gebruik van de volgende metatags:

  • og:site_name – Een voor normale mensen leesbare website naam.
  • og:description – Een korte pakkende wervende tekst die je pagina beschrijft.

Facebook werkt op dit moment aan een opvolger van dit systeem maar het in nog in Beta:

Open Graph Beta

Metatags – Waar te plaatsen ?

Niet alleen Facebook maar ook zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing maken actief gebruik van uw metatags. Uiteraard mag je de metatags op alle pagina’s plaatsen, dus niet alleen de eerste index. Zorg er wel voor dat iedere pagina zijn eigen relevante tags krijgt, met zoekwoorden en begrippen die betrekking hebben op de inhoud. Het lijkt misschien veel werk om voor iedere pagina aparte metatags te verzinnen maar je zult zien dat het werkt. Gebruik Metatags voor het aanmelden bij de zoekmachines.

Aanmelden & Gevonden Worden

Betaalde aanmelding en gratis hulp.

Er bestaan een hoop misverstanden over het aanmelden van een website bij de zoekmachines. Het enkel en alleen aanmelden bij de bekende zoekmachine Google heeft eigenlijk geen nut omdat Google weer kijkt bij andere zoekmachines, websites en natuurlijk sociale media om te zien hoe je vermelding of ranking daar is. Het is dus belangrijk dat je site op meerdere plekken “vindbaar” is.

Kies daarom voor een compleet en veilig pakket van Metatags !

Gratis website Aanmelden bij de ZoekmachinesMetatags Aanmelden Zoekmachines NL pakketaanmelden-euMetatags Aanmelden Zoekmachines Wereld pakket

Meer over metatags