Wat is de metatag KEYWORDS – meta name keywords tag

Je hebt een website met meerdere pagina’s. Allemaal digitale bladzijdes vol met teksten. Je wilt in je teksten al die specifieke zoekwoorden verwerken die betrekking hebben op jouw product of dienst.

Iedere pagina heeft zo zijn eigen onderwerp en dus ook eigen zoek- en trefwoorden.

Een samenvatting van deze in de tekst gebruikte woorden plaats je in de meta keyword tag.

De meta keyword tag ziet er zo uit in de broncode:

<meta name="keywords" content="woord, anderwoord, nogeenwoord">

Geef zo’n 20 voor jou belangrijke zoek- of trefwoorden (keywords) op. Scheid de trefwoorden van elkaar met een komma en een spatie en gebruik maximaal 1000 karakters. Dus tussen ieder woord een komma en een spatie.

Keywords Betekenissen

Het woord “keywords” kent meerdere betekenissen en vaak worden de definities door elkaar gehaald door sitebouwers. Ook zijn er zoekmachine experts die verkeerde krachten toedichten aan keywords of ze voorzien van onjuiste omschrijvingen. Keywords zouden niet meer werken, of toch weer wel. Ze zijn belangrijk maar Google gebruikt ze niet. Maar waarom staan ze dan wel bij Google Adwords? Op internet zal je veel onzin over het gebruik van trefwoorden tegenkomen! Om het wat duidelijker te maken beperken we ons tot de drie belangrijkste betekenissen:

  1. meta name keyword > daarover gaat deze pagina
  2. keywords in de tekst van een website pagina > meer over een landingspagina
  3. keywords die je gebruikt in Google Adwords of FacebookAds

 

Zijn Metatags dood ?
Het nut of de onzin van de meta keywords tag

Op internet zijn diverse pagina’s te vinden (voornamelijk uit 2002) met verhalen over de dood van alle metatags en meer van dat soort onzin. Ook zijn er zogenaamde experts die je op het verkeerde been zetten met berichten dat Google totaal geen metatags gebruikt. En omdat heel veel mensen teksten van elkaar overschrijven of stukjes tekst klakkeloos overnemen is het verhaal zogenaamd bekend. Veel mensen geloven dat “De Chinese muur het enige bouwwerk is dat vanuit de ruimte zichtbaar is!” Dit is natuurlijk je reinste flauwekul; iedere snelweg is breder en beter verlicht! Maar toch….

Zoekwoorden, trefwoorden, doelwoorden of keywords zouden niet meer werken. En men maakt er maar gelijk van dat alle metatags totaal dood zijn en geen nut meer hebben.

De feiten: meta keywords tag

Google gebruikt op dit moment de keyword tag niet voor ranking (wel de news_keyword tag) maar wel om misbruik op te sporen! Yahoo!’s bijvoorbeeld beveelt het gebruik van de meta keyword tag nog steeds aan in hun “Small Business Search Help” documentatie.

Hoe zit het nu met deze sleutelwoorden?

In het originele verhaal ging het alleen om het misbruik van zoekwoorden (metatags keywords) en niet over de vraag of keywords invloed hebben op bijvoorbeeld de ranking. Gaat je website over “saab cabrio restaureren”  dan moet je dus niet “Britney Spears” of “voetbal” in de trefwoorden zetten. Dat is misleiding, dat is niet goed en door een aantal zoekmachines zelfs verboden. Maar als je nou echt een Saab Cabrio Specialist bent, dan zijn natuurlijk deze zoekwoorden juist relevant.

En daar gaat het allemaal om: eerlijke inhoud met relevante metatags. Branche trefwoorden, product of dienstverlening beschrijvende zoekwoorden en vooral op een normale leesbare manier de webpagina’s voorzien van specifieke en relevante zoekkwoorden vormen de hoeksteen van SEO (zoekmachine optimalisatie).

Waarom is  – de invloed van keywords = veel?

Vooral omdat verkeerd gebruik veel voorkomt en dit de ranking van je site negatief zal beïnvloeden. Verkeerd gebruik zorgt voor een zogenaamd negatief hefboom effect. Dat wil zeggen dat het goed gebruiken van keywords geen of een hele kleine bijdrage zal leveren maar verkeerd gebruik een veel maal groter negatief effect zal hebben.

De keyword metatag ziet er zo uit in de broncode:

<meta name="keywords" content="woord, anderwoord, nogeenwoord">

Mag ik de keywords in deze meta tag wel of niet scheiden door een komma?
Er is maar één juiste schrijfwijze en dat is alle zoekwoorden door middel van een komma-spatie (de zogenaamde meta tags commas) gescheiden worden.

Geen hoofdletters, geen rare (lees)tekens zoals ” ‘ % & * # enzovoort.

Soms zijn er mensen die beweren dat de meta description en de meta keywords absoluut niks met je ranking doen. Zij slaan dan belangrijke punten over. Niet alleen tonen bijvoorbeeld Yahoo, Bing en Google 1 op 1 je description metatag en de titel van een pagina, maar door een betere en wervende tekst ( je kunt zelf de metatag trefwoorden bepalen ) zullen ook meer mensen je vermelding aanklikken en dat geeft een hogere CTR. En laat dat nou weer verschrikkelijk belangrijk zijn voor je ranking en conversie!

Ook zorgt een betere landingspagina voor goedkopere kliks via bijvoorbeeld Adwords. Ook dat levert dus een voordeel op!

zoekmachine-metatags

Zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing en ook Facebook nemen de metatags 1-op-1 over. Mensen zoeken namelijk met :

  • trefwoorden, als resultaat komt dan de
  • titel in beeld met daaronder de
  • description metatag

Die kans wil je dus niet laten liggen! Bepaal zelf op welke manier en met welke trefwoorden je gevonden gaat worden. Een wervende en pakkende tekst zal zorgen voor meer kliks.

Aanmelden trefwoorden bij de zoekmachines

Meer dan 80% van alle online transacties beginnen met het invoeren van een zoekwoord in de zoekmachines. Dus zorg er voor dat je de juiste trefwoorden zet in de metatags en in de broncode van je pagina. Verwerk de zoekwoorden op een normale en relevante manier in de tekst van de website. Op die manier zullen zoekmachines de link kunnen leggen tussen een zoekopdracht met trefwoorden en de trefwoorden in je website.

Hoe zorg je er voor dat jouw site op bepaalde trefwoorden of zoekwoorden gevonden wordt? Dat doe je door zoekwoorden op een relevante manier te verwerken in je tekst en ze te plaatsen in de zogenaamde meta keywords tag.

LET OP: Ruim 80% van de mensen zoekt met meer dan 1 trefwoord

<meta name="keywords" content="woord, woord2, woord3">

Voorbeeld meta keywords tag

Je kunt bijvoorbeeld dan de volgende metatag in je broncode plaatsen  ( ” /> xml of “> html )

<meta name="keywords" content="meta, metatags, meta, tag, meta-tags, aanmelden, zoekmachines, spiders, sites, plaatsen, zoekwoorden, trefwoorden">

Het is belangrijk dat je belangrijke trefwoorden, waar je graag op gevonden wilt worden, verwerkt in de KEYWORD tag en in de teksten op de website. Hoe vaker een zoekmachine een bepaald trefwoord op een relevante pagina binnen je site aantreft, hoe beter zo’n woord gewaardeerd wordt door de zoekmachine spider. Je website zal dan ook eerder en op een hogere positie in de zoekindex getoond gaan worden. Plaats niet teveel trefwoorden, de meeste zoekmachines zullen alleen de eerste 20 indexeren. (de zogenaamde meta tags keywords limit ) Zorg dat bij de eerste 10 zoekwoorden de belangrijkste staan.

Probeer iedere pagina van je website een unieke titel, description en keywords mee te geven die gaan over de inhoud van die desbetreffende pagina. Een bezoeker zal dan bij een zoekopdracht direct vinden wat hij zoekt en komt ook gelijk op de juiste pagina binnen de  website uit.

Denk aan het begin van het verhaal:  RELEVANT ! Het heeft dus geen nut om 1 woord tig keer te herhalen, dit is verkeerd gebruik (keyword stuffing) en heeft een negatieve invloed. Soms zie je ook zoekwoorden in een (relevante) andere taal staan. De keyword tag krijgt dan als toevoeging “lang” wat staat voor language = taal. Zoekmachines lijken dit compleet te negeren.

<meta name="keywords" lang="es" content="autos, alquiler, alquila" />

Heel soms zien we ook metatags keywords gebruikt worden voor synoniemen of woorden die lijken op elkaar. Verschillende schrijfwijzes zijn ook handig om hier te plaatsen. Een voorbeeld zou zijn

<meta name="keywords" content="golfbal, golf, bal, golf-bal">

De treftwoorden worden ook steeds vaker in content management systemen gebruikt zoals WordPress. Hier heten het “tags” en die zorgen voor een “tag-cloud”. Een manier om relevante onderwerpen te groepen en aan te bieden aan de zoekmachines. Ook gebruiken zoek-velden in een website trefwoorden. Als iemand op je website is maar zo snel de juiste pagina niet kan vinden kan hij of zij via een zoekopdracht op jouw site toch via zo’n trefwoord op de juiste pagina uitkomen.

Keyword Metatag – Waar zet ik dan ?

Metatags Generator voor correcte meta keywords tagUiteraard moet je unieke metatags op alle pagina’s plaatsen, dus niet alleen op de eerste index. Zorg er wel voor dat iedere pagina zijn eigen relevante meta keyword tags krijgt, met trefwoorden (door komma en spatie scheiden) die betrekking hebben op de inhoud. Het lijkt misschien veel werk om voor iedere pagina aparte trefwoorden te verzinnen maar je zult zien dat het werkt.

Of gebruik de Metatags Generator om juiste metatags te maken.

<meta name=”keywords” tag  samengevat

De metatags keywords gebruik je om 20 relevante trefwoorden of zoekwoorden te benadrukken. En vergeet niet ze door een komma en spatie te scheiden. Uiteraard dienen deze keywords, zoekwoorden of trefwoorden aan te sluiten bij de tekst van de pagina. Het moet relevant zijn met dat stukje van de website. Zet dus op iedere pagina dan ook een relevante meta keyword tag.

  1. Lees verder waarom metatags belangrijk zijn en wat doen zoekmachines er mee.
  2. Gebruik de metatags generator om juiste metatags te maken.
  3. Laat gratis je website analyseren en lees onze aanbevelingen.
  4. Zorg voor een goede aanmelding bij de zoekmachines en kies 1 van onze pakketten.

Gratis website Aanmelden bij de ZoekmachinesMetatags Aanmelden Zoekmachines NL pakketaanmelden-euMetatags Aanmelden Zoekmachines Wereld pakket

Meer over metatags