Internet marketing voor de feestdagen

Internet marketing blog door: Jonathan Schokker

Nu de feestdagen voor de deur staan en het einde van het jaar met rasse schreden nadert wordt het zo langzamerhand tijd om de balans over 2016 op te gaan maken.

Zijn de SEO doelstellingen behaald? Heeft de website de hoeveelheid bezoekers gekregen welke aan het begin van het jaar als doelstelling waren geformuleerd? Converteren de website bezoekers voldoende in leads en sales? Is de ranking van de website op de belangrijke zoekwoorden verbeterd? Zijn de posities, in Google, behaald waarnaar gestreefd werd?

Internet marketing

Indien de SEO doelstellingen niet behaald zijn dan is er nog veel werk aan de winkel. En als deze doelstellingen niet behaald zijn dan ben je eigenlijk gewoon te laat. Alles wat je nog kan doen om de ranking van de website te verbeteren zal vaak met een vertraging zijn effect hebben. Tenminste, dat is mijn ervaring. Als er bijvoorbeeld een backlink verkregen wordt van een website met zeer hoge autoriteit dan zal je dat niet morgen al terug zien in je bezoekersstatistieken. Daar gaat meestal een paar weken overheen. Hoe lang precies is naar mijn idee een beetje random. En tegen die tijd dat je ranking verbeterd zijn er alweer zoveel andere ranking factoren veranderd dat de verbetering in ranking niet te herleiden is tot één bepaalde actie. Het verbeteren van je ranking in Google is dan ook een doorgaand proces. Niet iets waarmee je je tegen de feestdagen even mee bezig gaat houden om zodoende nog even snel de doelstellingen te behalen.

De SEO planning

Een SEO traject begin je altijd met een zoekwoorden onderzoek. Ook als je voor een nieuw jaar SEO doelstellingen zou willen maken dan zou je moeten beginnen met een zoekwoorden onderzoek. Met een zoekwoorden onderzoek bepaal je op welke woorden je wilt dat de website gevonden wordt. Je gaat hierbij op zoek naar zoekwoorden waarop voldoende zoekvolume zit om je investering in tijd te rechtvaardigen. Tevens zal je op zoek gaan naar de zoekwoorden welke een commerciële intentie hebben. Je zult tenslotte bezoekers willen hebben die iets bij je gaan kopen. Je zal ook moeten kijken naar de concurrentie welke op een zoekwoord zit.

Er zal een inschatting gemaakt moeten worden over de haalbaarheid van topposities in Google voor de gekozen zoekwoorden. Indien er hevige concurrentie op bepaalde zoekwoorden bestaat kan besloten worden deze zoekwoorden links te laten liggen en de concurrentie het te laten uitvechten. Aan de hand van het zoekwoorden onderzoek kan de SEO planning gemaakt worden. Aan de hand van de zoekwoorden kan de content strategie worden bepaald en de linkbuilding strategie. Waarna het een kwestie is van het gehele jaar door werken aan je internet marketing met een geweldige content en het uitbouwen van het backlink profiel. Met de feestdagen en het einde van het jaar op komst is het ook een moment om na te gaan denken over de toekomst van SEO. Welke veranderingen kunnen we in 2017 verwachten en hoe kunnen we daarop in spelen?

internet marketingSEO in 2017

Een belangrijke verandering in het SEO landschap is al in 2015 in gang gezet en we zullen dat in 2017 ook gaan merken. De belangrijke verandering waarmee Google in 2015 kwam wordt RankBrain genoemd. RankBrain maakt gebruik van AI (Artifical Intelligence) en het leert zich zelf om steeds beter de zoekintentie van zoekopdrachten te begrijpen. Omdat RankBrain een zelflerend systeem is zal de invloed van dit systeem in 2017 steeds groter en groter worden, veel groter dan in 2015 bij de introductie.

RankBrain maakt het voor Google mogelijk om websites in de zoekresultaten te laten zien welke relevant zijn voor een zoekintentie van een gebruiker, dit zonder dat de zoekwoorden van de gebruiker op deze website hoeven te staan! Google is in staat om de context van tekst te herkennen en te beoordelen. Dit wordt ook wel semantic search genoemd. Door deze ontwikkeling is het niet meer nodig om te gaan streven naar een bepaalde zoekwoorddichtheid in SEO teksten. Bij het schrijven van SEO teksten zal het er meer om gaan dat de zoekintentie van de gebruikers beantwoord wordt. Als SEO tekstschrijver moet je je daarom gaan verplaatsen in de gebruikers: waarom zoekt men iets? En hoe kan je in deze behoefte voorzien?

SEO en HTTPS

Een andere ontwikkeling welke ook met SEO te maken heeft is de uitfasering van HTTP voor het veilige HTTPS. Dit is een ontwikkeling welke eigenlijk al jaren aan de gang is maar het ziet er naar uit dat 2017 weleens het laatste jaar voor non secure HTTP verbindingen kan worden. Veel websites zijn de afgelopen jaren al overgestapt op HTTPS vanwege de voordelen hiervan. HTTPS sites krijgen in Google een iets betere waardering dan sites welke non secure zijn en in bepaalde browsers laden sites met HTTPS sneller wat ook weer een ranking factor is.

Google heeft aangekondigd dat de Google Chrome browser begin 2017 waarschuwingen zal gaan geven als een website unencrypted is. Dit kan de bezoekers op je website gaan afschrikken waardoor ze de website wellicht verlaten. Om te voorkomen dat mensen de website gaan verlaten is de verwachting dat iedereen (eindelijk) de overstap naar HTTPS zal gaan (moeten) maken. Een andere organisatie welke het gebruik van HTTPS probeert af te dwingen is WordPress. In 2017 zullen zij nieuwe features alleen nog maar beschikbaar maken onder HTTPS.

Tot slot

Tot slot is er nog een andere trend welke we in 2017 door kunnen trekken en dat is het gebruik van mobiele apparaten. Smartphones en tablets zijn als verantwoordelijk voor meer dan de helft van het internetverkeer en dat aandeel zal in 2017 alleen maar groter worden. Websites welke geschikt zijn voor zowel desktop, smartphone en tablet worden responsive websites genoemd en krijgen in Google een betere ranking. Ook sites welke snel laden krijgen in Google een betere ranking. Voor mobiele apparaten kunnen mobiele webpagina’s met AMP (Accelerated Mobile Pages) opgemaakt worden. Deze webpagina’s laden op mobiele apparaten veel sneller. Vanwege de voordelen welke dit ook voor de ranking in Google geeft is de verwachting dat veel SEO specialisten zich hier in 2017 op zullen storten.

Over de auteur van deze gast-blog:
Jonathan Schokker is eigenaar van het bedrijf S&H Uitgeverij, een internet marketing bedrijf gespecialiseerd in het verkopen van boeken en eboeken op zelf help vlakken zoals dieet, gezondheid, internet marketing en dating.

Meer over metatags