SEO Keyword Checklist en website zoekmachine optimalisatie tips

Een SEO Checklist kan heel eenvoudig zijn of heel ingewikkeld. Allemaal hebben ze nut tot op zekere hoogte. Dit is afhankelijk van de kennis van internet, HTML, CSS en SEO (zoekmachine optimalisatie). De punten op de Keywords Checklist hieronder zijn bedoelt voor mensen met redelijke kennis van HTML, omdat er onderdelen besproken worden die deel uit maken van de code van de pagina.

Het woord “keywords” kent meerdere betekenissen en vaak worden de definities door elkaar gehaald door sitebouwers. Ook zijn er zoekmachine experts die verkeerde krachten toedichten aan keywords of ze voorzien van  onjuiste omschrijvingen. Keywords zouden niet meer werken, of toch weer wel. Ze zijn belangrijk maar Google gebruikt ze niet. Maar waarom staan ze dan bij Google Adwords? Op internet zult u veel onzin over het gebruik van steekwoorden tegenkomen! Om het wat duidelijker te maken beperken we ons tot de drie belangrijkste betekenissen:

  1. meta name keyword > daarover gaat deze pagina
  2. keywords in de tekst van een website pagina > meer over een landingspagina
  3. keywords die u gebruikt in uw Google Adwords of FacebookAds

 

Keywords ( Trefwoorden )

 

Keywords

1

Keywords in <title> tag

Dit is een van de belangrijkste plekken waar je keyword moet staan waar je op wilt scoren, want de tag geeft aan waar de pagina over gaat. Maar maak de Title tag niet te lang (6 – 10 woorden) en probeer je keyword aan het begin al te noemen.

2

Keywords in URL

Keywords verwerken in de url is ook zeer nuttig, bijvoorbeeld http://themetatagscompany.nl/seo-checklist “SEO Checklist” is de keyword waar je op wilt scoren. Maar zorg er vervolgens ook voor dat de keyword in de inhoud van de pagina is verwerkt.

3

Keyword dichtheid van je pagina

Probeer de keyword/keywords regelmatig in je teksten te verwerken, maar overdrijf niet. Een keyword dichtheid van 3-7% is prima. Meer dan 10% is verdacht en kan op “keyword stuffing” gaan lijken. Hou in gedachte dat je in eerste instantie schrijft voor je publiek en in de tweede plaats voor de zoekmachines. Schrijf natuurlijk.

4

Keywords in anchor text

Voor een website om te scoren in de zoekmachines is het van belang dat de website inkomende links heeft. Dat zijn links van andere websites naar de betreffende website/pagina. Deze links zijn nog waardevoller als de tekst die naar je site linkt (Anchor text) keyword(s) bevat waarop je wilt scoren. Dit toont relevantie aan. Hoe relevanter je bent voor een keyword hoe hoger je scoort.

5

Keywords in headings (<H1>, <H2>, enz. tags)

Een website moet goed semantisch gebouwd zijn. Dit betekent dat je de juiste tags gebruikt voor de elementen in je pagina. Een van deze belangrijke elementen zijn de Headings oftewel de <H1>, <H2>, enz tags. Verwerk in deze headings ook je keywords, maar zorg er ook voor dat in de body tekst ook hetzelfde keyword voorkomt.

6

Keywords in het van je pagina verwerken

Als je pagina uit veel tekst bestaat probeer dan de belangrijkste informatie met je keywords in het begin te plaatsen. Teveel tekst op een pagina is sowieso niet aan te raden. Splits eventueel een pagina op in meerdere.

7

Keywords in <alt> tags

Zoekmachines kunnen geen plaatjes lezen. Plaatjes kun je voorzien van een <alt> tag. Hierin kun je een beschrijving van je plaatje zetten. Ook deze optie is nuttig om je keywords in te verwerken.

8

Keywords in metatags

Dit onderdeel is steeds minder belangrijk geworden, zeker voor Google. Maar het kan geen kwaad om in je metatags je keywords te verwerken, maar overdrijf het niet. De meta description is belangrijker dan de meta keywords. Je description wordt namelijk ook getoond in de zoekresultaten. Probeer voor iedere pagina unieke descriptions te maken.

11

Tweede ranks keywords en keyword combinaties

Als je je alleen focust op de populaire keywords met veel concurrentie kan het best lastig worden om te scoren. Kijk eventueel ook naar meerdere minder populaire keywords. Hierop kun je meestal makkelijker scoren en als je hiervan meerdere neemt kan je eventueel meer bereiken dan je alleen te focussen op die ene keyword. Dit geldt ook voor keyword combinaties. Als je alleen focust op “SEO Checklist” kan het nuttig zijn om je ook te focussen op ” SEO” en “Checklist”.

12

Keyword spelling variaties

De zoekmachines kunnen variaties van hetzelfde keyword herkennen. Bijvoorbeeld “SEO Bedrijven” behoort tot dezelfde familie als “SEO Bedrijf”. Door varianten te verwerken in je tekst verbreed je de focus.

14

Keyword spelfouten

Regelmatig typen mensen een zoekopdracht verkeerd in. Je kunt hierop scoren door deze spelfouten in de <alt> tags van je plaatjes te verwerken. Je bezoekers zien de spelfout dan niet (dat zou ook slordig staan), maar de zoekmachines wel. Zoekmachines zijn ondertussen behoorlijk slim geworden en zien dit ook. Zo zijn ze in staat om “cecklist” als “checklist” te zien.

15

Keyword vervuiling

Als je focus op teveel keywords ligt en als deze ook weinig relevantie met elkaar hebben dan is dat behoorlijk schadelijk voor je ranking. Het is dan beter om meerdere websites te maken.

Keyword Metatags

Meer weten over de Meta Keyword tag? Lees verder

 

Meer over metatags