Schema.org :: Microdata voor betere SEO?

Begin 2011 kondigde Google, Bing en Yahoo aan dat zij gezamenlijk het project Schema.org gaan ondersteunen, schema.org geeft webdevelopers de mogelijkheid om speciale html tags in hun content te gebruiken.

Help de zoekmachines en wordt beloond met microdata tags

Deze tags zorgen ervoor dat zoekmachines sneller en makkelijker de inhoud, afbeeldingen, video’s, productnamen, omschrijvingen, ratings & reviews, geo-informatie, plattegronden, adressen, etc. van een website kunnen begrijpen. Ze begrijpen dan niet alleen de inhoud sneller maar kunnen makkelijker een verband leggen tussen deze verschillende componenten.

Mocht dit protocol wereldwijd gebruikt gaan worden dan zullen zoekmachines pagina’s makkelijker kunnen indexeren en deze informatie op een betere en vriendelijker manier aan de gebruiker kunnen presenteren in de zoekresultaten.
Microdata! De toekomst van zoekmachine optimalisatie

Schema.org is zo opgemaakt dat het de zoekmachines veel tijd en geld scheelt, dit komt omdat door het gebruik van dit protocol de webdeveloper een stuk werk overneemt van de zoekmachines.

Net als het gebruik van unieke teksten zullen de zoekmachines iedereen gaan belonen die het gaat gebruiken en degene  gaan “straffen” die het niet toepast.

Het is nog niet voor 100% zeker dat sites, die het schema.org protocol volgen, hoger in de zoekmachineresultaten zullen verschijnen maar er is al wel bewezen dat webdevelopers die het al gebruiken extra punten kregen voor hun ranking.

Vooral voor lokale bedrijven  is het belangrijk dat er gebruik gemaakt gaat worden van schema.org, omdat je met de tags precies de waar, wanneer, waarom & wat kan aangeven voor de zoekmachines. Zo zal uw website een hogere ranking krijgen bij een zoekopdracht op lokaal niveau.

Het is verstandig om snel met microdata te beginnen omdat zoekmachines sites die het protocol gebruiken hoger in de zoekresultaten zal laten verschijnen. Je moet jezelf als developer er even in gaan verdiepen maar na het enkele keren gebruikt te hebben zul je zien dat het vrij makkelijk.

Om er voor te zorgen dat je de tags op de juiste manier gebruikt heeft Google de “Rich Snippets Testing Tool” in het leven geroepen, deze is dan nog wel in een beta versie en kan zo nu en dan een foutieve error geven maar werkt prima.

Meer over metatags